keskiviikko 14. tammikuuta 2015

TV studio and control room

Koulusta ja opiskelustani media-alalla


Opimme monikameratuotannon töistä ja rooleista.

Ohjaaja: Eri versioita. Monikameraohjaaja tekee ohjauksen itse tilanteessa. Taiteellinen ohjaaja taas on vastuussa tuotannon taiteellisesta puolesta ja leikkauksesta. Nämä voidaan myös yhdistää, jolloin on vain yksi ohjaaja.
Ohjaaja on tarkkaamossa ainut joka antaa käskyjä, ellei toisin sovita. Kaikki toimivat ohjaajan mukaan, eikä kukaan voi keulia hänen tontilleen luvatta.

Apulaisohjaaja: auttaa ohjaajaa, tutkii kuvia ja etsii seuraavaa kohdetta. Ei anna käskyjä, mutta on äänessä.

Kuvaussihteeri: auttaa ohjaajaa, verrattavissa apulaisohjaajaan. Lukee ajolistaa ja varoittaa seuraavan muistiinpanon ajankohdasta. Kuvaussihteerillä ja apulaisohjaajalla voi tuotannosta riippuen olla paljon valtaa. Kuvaussihteeri tai ohjaaja tekee ajolistan, jonka mukaan toimitaan. Ohjaaja saa muuttaa kuvaussihteerin määräystä.

Kuvamiksaaja: voidaan kutsua ”tekniseksi ohjaajaksi”. Kuvamiksaaja käyttää kuvamikseriä ohjaajan käskyjen mukaan, ei tuo taiteellista näkemystä. Tuotannosta riippuen on hyvä, jos kuvamiksaajalla on rytmitajua. Usein ohjaaja miksaa itse.

Kuvatarkkailija: ohjaa kameroiden asetuksia tarkkaamosta käsin RCU:lla (remote contron unit). Kuvamiksaaja pystyy säätämään aukkoa, suljinaikaa, menun asetuksia, valkotasapainoa… Kameramies on vastuussa vain tarkennuksesta, zoomauksesta ja äänestä (pitää muistaa laittaa kameran mikrofonit auki). Suurin osa kuvatarkkailijan työstä kuluu preview-monitoria seuratessa ja aukkoa säätäessä, yleensä ongelmana on puhkipalaminen tai liian pimeä kuva sekä epätarkka kuva.

Kuvaaja: vastuussa kameramiesten työstä. Ei itse ole kamerassa kiinni vaan tarkkaamosta käsin ohjaa kameramiehiä. Vastuussa kauniista kuvasta, huomauttaa headroomista, kultaisesta leikkauksesta, kohteen sommittelusta, kohteen karkaamisesta ajoa tehdessä, kohteen leikkaantumisesta strategisista anatomisista kohdista (esim. kaulat tai nilkat poikki).

Kameramies/kameraoperoija: käsittelevät kameroita. Toimivat kuvaajan, kuvasuunnittelijan, kuvaussihteerin ja ohjaajan käskyjen mukaan. He myös tarjoavat kuvia ja ajoja parhaansa mukaan. Nopeassa toiminnassa kameramiesten odotetaan hakevan uutta kohdetta tai kuvakokoa heti heidän päästyään edellisestä käskystä. Korttitallennuksia tehdessä kameramiehiltä odotetaan sujuvaa ja rauhallista toimintaa, ei nopeita kuvanvaihtoja.

Kuvasuunnittelija: suunnittelee kameramiesten kuvat ja ajot, parhaansa mukaan määrää etukäteen mitä kukin kuvaa. Suunnittelee ajot jibbille ja kiskoille, panoroinnit ja tilttaukset, mikä kuva näyttää hyvältä ja mistä kulmasta mitäkin kuvataan.

Valosuunnittelija: suunnittelee ja meidän tuotantojemme tapauksessa myös rakentaa ja toteuttaa valokattauksen käytön, värit, suunnat, erilaiset ajot

Valotarkkailija: ajaa valoja lähetyksen aikana valopöydästä joko tarkkaamosta tai studiosta käsin.

Äänisuunnittelija: suunnittelee ja meidän tapauksessamme myös rakentaa ja toteuttaa äänikattauksen.

Äänitarkkailija: äänitarkkaamosta käsin ajaa ääniä mikseristä, säätää mikrofoneja tarpeen mukaan.

Studio-ohjaaja: mukana tietynlaisissa tuotannoissa. Antaa ohjaajalta tulevat ohjeet studion ihmisille, milloin lähetys alkaa tai jatkuu, milloin loppuu. Yleensä esim. talk shown juontajan tai bändin pääjehun kanssa ennalta sovitut merkit, joilla viestitään sanattomasti.


Tarkkaamossa toimivat: ohjaaja, apulaisohjaaja, kuvaussihteeri, kuvaaja, kuvamiksaaja, kuvatarkkailija, äänitarkkailija ja ehkä valotarkkailija.
Studiossa toimivat: kameramiehet, studio-ohjaaja, äänen salimonitoroija silloin kun sellainen on, ja ehkä valotarkkailija.


Opimme myös monikamerajärjestelmän ja siihen kuuluvien laitteiden toiminnasta. Opettelimme käyttämään kuvamikseriä ja RCU-yksikköjä. Opimme valopöydän toimintaa lisää ja kävimme nopeasti läpi äänimikserin toimintaa sekä langattomien mikrofonien kytkennät. Lisää seurasi tv-äänityön viikolla. Opimme kameroiden kuitukytkennät (mihin mikin johto kuuluu ja miksi, johtohässäkän kaikkien osien on oltava oikeissa paikoissa, jotta kuva saadaan näkyviin. Kamera voi myös helposti ottaa damagea väärästä kytkennästä. Gen lock ei kuulu video outiin, johan sen järkikin sanoo) sekä kuituliitännän pointin.

Opimme myös kiukaan toimintaa, miten kaikki johdot siihen kytketään ja miksi. (Kiuas = Monikamerajärjestelmän keskusyksikkö)
ENSIMMÄINEN RIVI: Intercomit, vyöasemat. A = tekniset ja B = esiintyjät.
TOINEN RIVI: Clipstore 1 ja 2, neljä ensimmäistä = Yamahan äänimikseri / lisää XLR-liitäntäkohtia / CCU 1-4 = kameroista tuleva ääni / Video = tarkkaamon näytöt, hiiri ja näppis.
KOLMAS RIVI: Mix in 5-11 = kaikki kuvalähteet paitsi kuidut / Mix out = signaali ulos, ”hidastin” / Mix outista neljännelle riville SDI in:iin synkkaa kuvan ja äänen (+REF) / BPIX ETH = paikan päältä tulevat grafiikat / BPIX PNL = kuvamikseri / HDMI 3 ja 4 = kaksi näyttöä tarkkaamosta (ohjaajan monitori ja preview-monitori), iso näyttö neloselle
NELJÄS RIVI: CAM 1-4 = kameroiden kuituyksiköt / RCU 1-4 = Remote control unit, kuvatarkkailijan kaukosäätimet neljään kuitukameraan / Audio in 1 ja 2 = Yamahan äänikioski, mikserin sisäänmeno / SDI in = kuvan ja äänen synkkaus, piuhan toinen pää / SDI out = program-monitori, P2-tallennin, digitaalilähetin, äänitarkkaamo. ovat kaikki samanarvoisia.

Tarkkaamossa kaikki kytketään sähköön ja/tai kiukaaseen. Intercomit eli tarkkaamon ja studion välinen headset-yhteys kiukaaseen omilla XLR-piuhoillaan, RCU kiukaaseen omalla kaapelillaan, kuvatarkkailijan monitorit kiukaaseen SDI-piuhalla ja sähköön virtajohdoilla, kuvamikseri ja äänimikseri kiukaaseen cat5-kaapeleilla. Kuvamikserin monitorit kiukaaseen SDI:llä ja sähköön. Kamerat kuiduilla kiukaaseen

Kiuas on ikäänkuin monikamerajärjestelmän sydän ja tarkkaamo on aivot, kameramiehet ja studion puoli ovat sitten raajat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti