Koulusta ja opiskelustani media-alalla
Teimme toisen monikameratuotannon. Tai siis kolmannen, mutta tämä oli toinen asiakastuotanto, ja tällä laskemismenetelmällä jatkan tästä eteenpäin.
Guardia Nuevan
jokavuotinen Kokkolan Talviharmonikka -tapahtuman Suuri Viihdekonsertti.
Viikko, jota odotin vuoden alusta alkaen. Heti
ensimmäisestä monikameratuotannostamme alkaen haaveilin vain tästä viikosta,
koska tämä oli oikea suuren mittakaavan asiakastuotanto.
Rooleinani jälleen
kuvaussihteeri, kuvasuunnittelija ja kuvaaja.
Tiistaina pakkasimme tavaramme. Keskiviikon vielä
vietimme koululla, meidän oli määrä tehdä porukalla biisien purku ja ajolista
purettujen kappaleiden perusteella, takanamme taululla oli kaavio kameroiden
paikoista. Jaoimme samalla kameramiesten kuvaussektorit ja päätimme kuka
mitäkin kameraa operoi. Vietimme päivän tietokoneluokassa ja yritin antaa
muillekin suunvuoron kun päätimme, millä kameralla mitäkin ajolistan kohtaa kuvattaisiin.



Torstaina oli rakennus. Pakkasimme tavarat Lime-pakuun ja
ajoimme ne Snellman-salille, jossa konsertti pidettiin. Rakensimme tarkkaamon
pommisuojaan, pitkälle pöydälle ohjaajalle 40” TV, kuvamiksaajalle mikseri ja
kaksi monitoria ja kuvatarkkailijalle kameroiden ohjaimet ja kaksi monitoria.
Itse istuin tapani mukaan ohjaajan ja kuvamiksaajan välissä, ajolista
tietokoneella auki ja TV-ruudulla tikittämässä kello, jota seurasin.

Kuvat ©Patric Harald

Kuvat ©Patric Harald
Perjantaina oli harjoituspäivä. Aamulla rakensimme
loppuun, kytkimme kamerat kuituihin ja kylmät kamerat paikoilleen ja
tarkistimme että kaikki toimii. Ruuan jälkeen alkoi minulla kunnon työt,
nimittäin aiemmin miettimäni kuvasuunnitelman käyminen läpi kameramiesten
kanssa. Kävin kamerat yksitellen läpi, kerroin heille heidän kuvaussektorinsa
ja mahdollisia kuvakokoja. Tiesimme tilanteen hektiseksi, joten oli turha käydä
läpi mitään yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa muuten kuin jibbillä olevan
kameran suhteen, koska tilanne tulisi kuitenkin olemaan seuraava: ”Nelonen,
haitarit!” Jibbille suunnittelimme muutamia ajoja ja nostoja, ja millä tavalla
rumpuja ja pianoa voisi kuvata.
Jo yhdeltä loppui preppaus osaltani ja loppupäivän
kameramiehet olivat omillaan, sillä minulla alkoi kuvaussihteerin roolin toinen tärkeä työ: biisien purku live-harjoituksissa. Kello 13-18 istuin
sitten katsomassa harjoituksia ja tein biisinpurkua minkä ehdin, onneksi jo
toisen biisin kohdalla keksin hyvän tavan tähän – liveharjoituksissa kun ei voi
pyytää että ”pause ja ottakaa alusta”.
Seuraavia ongelmia: en voinut katsoa lavalle ollenkaan
vaan tuijotin läppärin näytöllä olevaa sekuntikelloani minkä ehdin, en
meinannut millään pysyä perässä, en välillä meinannut tunnistaa mikä soitin
kuului.
Päivä oli pitkä, mutta se kyllä kannatti. Kotona minulla
oli vuorossa ajolistan korjaus, eli muokkasin koko luokkamme yhdessä tekemän
alkuperäisen ajolistan liveharjoituksissa tekemäni purkujen mukaiseksi. Sitten
korjasin kameroiden ajolistat uuden ajolistan mukaiseksi.
Lauantaina kameramiehet saivat omat henkilökohtaiset
ajolistansa, jotka kävin heidän kanssaan yksitellen läpi. Viime hetken
muutoksia tuli kameroille 4 ja 5, koska minulle ei ollut infottu, että nelonen
saa kuvattua kitaraa ja vitonen bassoa, kun edellisenä päivänä olimme hylänneet
ne mahdottomina tapauksina. Muutos oli kuitenkin nopea ja kameramiehet olivat
itse tietoisia tilanteesta.
Klo 14:30 kaikki olivat omilla paikoillaan,
kamera-assistentin juoksutuksen jälkeen. Klo 15 alkoi iltapäiväesitys, joka
meidän oli määrä kuvata kenraaliharjoituksena. Esitys tallennettiin masterina
kortille, jos se vaikka sattuisi menemään paremmin kuin iltaesitys. No, näin ei
ollut. Ajolistamme ei pitänyt, bändi saattoi soittaa puolikin minuuttia
pidempään tai vähemmän kuin harjoituksissa ja tempo vaihteli kappaleittain,
missasimme enemmän iskuja kuin saimme videolle, emme ehtineet mukaan yhdenkään
soolon alkuun ja kameroissa oli pientä hapuilua. Tunnelma oli hyvin tiivis ja
kiireinen, pientä turhautumistakin havaittavissa, kun ajoitus ei meinannut osua
millään.
Ruokatauko ja kaksi tuntia seuraavaan näytökseen. Aloimme
heti siirtää materiaalia korteilta pois, jotta saataisiin kortteja tyhjäksi
illan esitykseen. Nyt kun oli tarkoitus laittaa useaan kameraan oma
korttitallennus. Klo 18:30 kävi taas käsky kaikki omille paikoilleen, ja
valmistauduimme illan esitykseen. Ohjaajamme, opettajamme Kiviharju, vaihtoi
reinot jalkaan ja sitten pistimme parastamme.
Siinä missä iltapäivän taltiointi meni ihan metsään,
illan esitys, eli meidän oikea H-hetkemme meni todella hyvin! Pidin mielessä
ajolistan heikkoudet ja ennakoin tuntemiani biisejä hyvin, heti ensimmäisestä
kappaleesta lähtien saimme paljon paremmin ajolistan täkyistä kiinni ja osuimme
sooloihin kuvaleikkauksella hyvin. Takanamme istuvat äänimiehet katsoivat
pienestä monitorista lähetyskuvaa ja kehuivat aina kun jokin leikkaus meni
hyvin. Show’n edetessä he innostuivat taputtamaan aina, kun meni tosi hyvin, ja
tarkkaamon puolella oli ilmapiiri katossa! Rupesin itsekin tuulettamaan aina,
kun saimme soolon kohdalleen ja näytin jatkuvasti peukkua äänimiesten
kommenteille sekä ohjaajallemme. Väliajalla saimme vain positiivista palautetta
toisiltamme ja taputimme. Ensimmäinen puolikas meni hyvin, pidetääs meno
toisenkin puoliajan läpi. Ja menohan pysyi. Olin itsekin ihan tulessa, lausuin
käskyjä itsevarmasti ja uskalsin puuttua kameramiesten mokiin ja vikoihin
kuvissa, varoitin aina seuraavasta soolosta tarpeeksi ajoissa ja pidin huolen
että sain ääneni kuuluviin Kiviharjun äänen alta.
Näytös loppui ja annoimme itsellemme isot aplodit. Paras
päivä. Ja heti purku käyntiin. Purin oman työpisteeni ja kävin hakemassa
GoPro-kameran alas trussista. Siinä missä rakennus kesti päivän, tai tarkemmin
neljä-viisi tuntia, purku kesti vain reilun tunnin. Kamat Lime pakuun, ja ne
mitkä eivät sinne mahtuneet sijoitettiin opiskelijoiden henkilöautoihin.
Koululla tavarat ulos autosta tv-studioon ja sitten loman viettoon. Kotona klo
22:30 ja uskon todella ettei tuotanto voi tästä parantua.
En ole eläessäni työskennellyt yhtä hyvässä
työilmapiirissä. Kaikille jäi mieletön fiilis ja omat cheerleaderit istumassa
selkäsi takana koko näytöksen ajan parantaa kummasti kaikkien mieltä. Kaikkia
kehuttiin ja saimme työstä loistavaa palautetta. Kiviharjulle annoimme omat
aplodit, koska kyllä ohjaaja ne ansaitseekin :)
Myöhemmin saimme itse konsertin järjestäjältä parasta
palautetta, mitä opiskelijat voivat työstään saada: meille kerrottiin, että
ensimmäistä kertaa tämä tuotanto oli tehty ammattimaisesti. Tästä ansaitsimme
uudet tuuletukset ja aplodit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti