Koulusta ja opiskelustani media-alalla
Concert Time.
Annettiin viikko – tai oikeastaan kolme päivää – aikaa. Tehtävänä toteuttaa monikamerataltio konservatorion pop-jazz -linjan opiskelijoiden opinnäytetyökonsertista, ja se laitettiin live-streamina nettiin.
Annettiin viikko – tai oikeastaan kolme päivää – aikaa. Tehtävänä toteuttaa monikamerataltio konservatorion pop-jazz -linjan opiskelijoiden opinnäytetyökonsertista, ja se laitettiin live-streamina nettiin.
The Critique oli meille vasta harjoitus, mutta nyt oli
tosi kyseessä. Tekemistä riitti ja tekijöitä oli vähän, joten kiirettä piti
varsinkin muutamalla.
Omat roolini tässä tuotannossa:
kuvaussihteeri/apulaisohjaaja, kuvasuunnittelija, kuvaaja, valosuunnittelija,
leikkaaja ja lisäksi olin mukana esittelyvideoiden suunnittelussa.
Maanantaina roolien jako ja rakennusta. Tiistaina saatiin
rakentaminen valmiiksi. Lavasta tehtiin epäsymmetrinen ja takaosa oli korkeampi
kuin etuosa. Ympäröimme lavan valkoisilla sermeillä, jotka käänsimme nurin
pärin, eli puuosat eteen ja valkoinen puoli taakse. Myöhemmin vielä
koristelimme sermejä XLR-piuhoilla ja minulta kysyttiin viimeinen mielipide
sitä varmistellessa. Sitten lisäsimme etu- ja takalavan väliin ja ihan lavan
eteen eurolavoja tuomaan garage-tyyliä, ja seuraavaksi sijoitimme soittajat
lavalle. Sitten alkoi valojen suuntaus ja suunnittelu. Kysyin voisiko tässä
tuotannossa hyödyntää arreilla toteutettua siluettivalo-meininkiä, ja näin
päätettiin tehdä, joten trussin valojen lisäksi asetimme kaksi Arri 300
-lamppua lavan taakse.
Me emme tehneet ääniä tähän tuotantoon. Ambient Audio oli
palkattu siihen hommaan, joten meidän luokaltamme hyppäsi äänitiimiin vain pari
assaria sekä äänen salimonitoroija.
Meillä oli käytössä kuusi kameraa. Neljä P2-kameraa
joista kolme pumppukärryillä ja yhdellä niistä oli kiskot, ja yksi jibbillä.
Lisäksi laitoimme trussiin lavan yläpuolelle kiinni GoPro kameran ja rumpalin
nurkkaan lavan viereen kylmän P2-kameran. Sitten laitoimme lähetykseen myös
tarkkaamoon sijoitetun GoPron. Saisimme sitä kautta pientä mainosta koulullemme
ja lähetyksen välissä näkyisi tarkkaamon meininki ja kuuluisi komentokieltä.
Tiistaina saimme myös suunniteltua insertteinä tulevat
esittelyvideot. Päätimme käyttää haastattelutilanteissa kahta kameraa,
käsivaralla eräänlaisella vakaus-apulaitteella Canon EOS 5D -järjestelmäkameraa sekä jalustalla
kylmää Mini P2 -kameraa. Kysymyksiä oli kuusi, ja ne aiottiin kysyä niin
monelta konserttiin osallistuvalta opiskelijalta kuin mahdollista. Kuvituskuvaksi
kuvattiin järkkärillä soittajien valmistautumista, soittimien esille ottamista,
mikrofonin testaamista, rumpujen rakennusta ja äänen säätämistä. Tiistaina tein
kuvasuunnittelua yksin koulun jälkeen. Se olisi oikeastaan kahden ihmisen
hommaa, mutta kyllä sitä yksinkin pystyi.
Inserttivideot kuvattiin keskiviikkona, kun pidettiin
sound check harjoitukset. Biisin purku oli mahdotonta, kun emme tunteneet
kappaleita nimeltä. Mutta preppasin kameramiehiä, kuivaharjoittelimme
kameratyötä taltioimatta ja itse stressasin puolen päivää neljännen
kameramiehen puuttumista.
Torstaina saimme neljännen kameramiehen, mutta
harjoiteltavaa riitti. Yritin parhaani mukaan muistuttaa sujuvasta
kameratyöstä, ei äkkinäisiä kohteen muutoksia tai zoomauksia ja tarkennus pitää
aina muistaa. Kenraaliharjoituksessamme tulimme siihen tulokseen että
kameroiden sektoreita on muutettava. Esiintyjät esiintyivät usein kuin
harjoituksissaan omalle bändilleen eivätkä yleisölle, joten kitaristi oli usein
selin kolmoskameraan, jonka piti häntä kuvata ja niin edelleen. Teimme nopean
vaihdon ja työ helpottui. Kolmannen bänin kokoonpano oli muihin suhteutettuna
erilainen ja tämä vaikeutti laulajan kuvaamista kakkoskamerasta. Lisäksi
muistutuksistamme huolimatta lavalle oli jätetty ylimääräisiä
mikrofonistandejä, mikä teki kuvaajanhommastani haastavaa.

Kuvat ©Patric Harald


Kuvat ©Patric Harald
Kuvasuunnittelu toteutui siis tiistaina ja keskiviikkona.
Kuvaajan hommani hoidin lähinnä etukäteen. Pidin kameramiesten kanssa
palaverin, jossa muistutin heitä, että huonoa kuvaa ei päästetä lähetykseen
kuin pakon edessä, aina pitää olla valmiina tarjoamaan, sujuvuutta ajoihin,
tarkennus, headroom, kultainen leikkaus, hyvä sijoittelu… Tiesin, että
lähetyksen aikaan olisi kiire, joten koetin parhaani mukaan prepata heidät
etukäteen. Torstai-iltapäivänä kenraalien aikaan pystyimme myös tekemään biisin
purkua jonkun verran.
Kenraalien jälkeen meillä oli pari tuntia aikaa, joten
päätimme lähteä porukalla syömään. Syömästä saavuttuamme sain juuri keitettyä
itselleni teet, kun opettajamme kutsui ja juoksin hänen työhuoneeseensa
tekemään korjattua ajolistaa hänen kanssaan. Siitä ei enää aikaakaan kun lähetyksemme
alkoi. Se meni suorana nettiin, muttei vaikuttanut meidän työhömme
erityisemmin. Laitoimme vain lähetyksen pyörimään kaksikymmentäminuuttia
ajoissa, lähetyksessä näkyi taustagrafiikka-aikataulu ja soi luokkakaverimme
tekemä kappale looppina. Tarkkaamon GoPron kautta moikkasimme lähetykseen ja
lähetimme terveisiä. Sitten lähetys alkoi.
Vähäisen biisinpurun vuoksi emme tunteneet kappaleita
kunnolla, joten ajolistaa oli turha tehdä muuten kuin saumakohtiin, alkuihin ja
loppuihin. Siksi roolini oli tässä tuotannossa enemmänkin apuohjaaja kuin
kuvaussihteeri. Sen sijaan, että olisin lukenut listasta mitä seuraavaksi on
tulossa (toki tein sitäkin sen verran kuin ajolistaa saimme tehtyä), katsoin
previkka-ruutuja ohjaajan monitorista ohjaajan kanssa ja samalla kun hoidin
kuvaajan velvollisuuksiani, ehdotin aina ehtiessäni seuraavaa kuvaa ja
ehdotuksiani käytettiin. Tunsin että mielipiteeseeni luotettiin ja uskalsin
sanoa kantani ääneen.
Lähetyksen aikaan opin, että kuvaajana ei sovi olla liian
kiltti. Kuvan korjaamisessa tarkkaamosta käsin ei ole mitään henkilökohtaista
ja kuvat on saatava korjattua. Kakkoskameran operoinnissa oli vieläkin häikkää
ja pahaa teki, kun neljä tai viisi pahempaa mokaa karkasi lähetykseen.
Lähetyksen jälkeen jäi hyvä fiilis. Ryhmämme toimi hyvin
yhteen, sain olla tekemässä yhtä jos toistakin hommaa enkä varsinkaan
keskiviikkona ja torstaina joutunut odottelemaan tapahtumista hetkeäkään vaan
käytännössä juoksin tarkkaamon ja studion väliä. Otin vastuuta kaikesta
mahdollisesta. Myös valitsemieni tehtävien vuoksi minulla oli paljon valtaa ja
vastuuta tästä tuotannosta. Mutta en ota sitä pahalla. Jonkun pitää vastuu
ottaa, ja mikäli kukaan muu ei halua niin minä otan mielelläni ohjat.
Aikoinaan kuuluikin sellaista huhua että meitä
edeltävässä ryhmässä ongelmaksi muodostui juuri se, ettei kukaan ottanut
vastuuta eikä kukaan siten valvonut kenenkään työtä ja kaikki tekivät mitä
sattuun. Joten olen tyytyväinen tilanteeseemme varsinkin siltä kannalta, että
meillä on toisin.
Opin ajanhallintaa ja stressinsietokykyä paremmin. Asiat
eivät aina suju mutkattomasti, ongelmia tulee, porukkaa puuttuu, hommat pitää
hoitaa vajaalla miehityksellä suurimman osan istuskellessa kahvilla. Ja tähän
pitää oppia suhtautumaan. Ei mitään hätää, ei stressiä. Toki asiassa on myös
sekin puoli, että jonkunhan se stressaus on tehtävä. Jos ennen tuotantoa ei
yhtään hermostuta, se yleensä tarkoittaa, ettei välitä tarpeeksi.
Concert Time oli onnistunut ensimmäinen asiakastuotanto,
tästä on hyvä lähteä vain parantamaan.
Myöhemmin, kun olin palauttanut tuotannosta itsearviointini, sain opettajaltamme eli tuotannon ohjaajalta palautetta. Hän oli selvästi vakuuttunut kyvyistäni ja sanoi, että olen varmasti oikealla alalla. Olin palautteesta todella onnellinen, koska kerrankin sain huomata kovan työn tuottavan tulosta. Ja vieläkin mukavampaa oli kuulla, että selkeästi sovin hommiin, joiden tekemisestä nautin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti