Koulusta ja opiskelustani media-alalla
Ensimmäinen monikameratuotanharjoituksemme. Valitsimme elokuva-aiheisen talk shown luokkamme ideoista. Ideana oli, että tavallisten kaduntallaajien kanssa käydään katsomassa joku elokuva ja sitten keskustella siitä. Jaoimme porukan kolmeen osaan: ulkoasu ja lavastus, sisältö ja tekniikka.
Ensimmäinen monikameratuotanharjoituksemme. Valitsimme elokuva-aiheisen talk shown luokkamme ideoista. Ideana oli, että tavallisten kaduntallaajien kanssa käydään katsomassa joku elokuva ja sitten keskustella siitä. Jaoimme porukan kolmeen osaan: ulkoasu ja lavastus, sisältö ja tekniikka.
Minä, Lea ja Suski saimme vastuun ulkoasusta ja
lavastuksesta, joten pistimme tuulemaan.
Lopullisessa versiossa meillä oli epäsymmetrinen lava,
jolla oli kolme eriväristä suurta säkkituolia, kaksi mustavalkoista mattoa,
hylly täynnä elokuva-aiheista tavaraa, trussin osia koristeina, valkoisissa
sermeissä sisustustarrat kaupunkisilueteista. iso Seewo-näyttö jossa pyöri
ohjelman logo looppina ja sen takana videonauhaa koristeena.
Käytimme suunnitteluun viikon. Ja itse rakennus vei myös
kiitettävän määrän aikaa. Emme ensin saaneet hankittua minkään näköistä lavaa,
ja vihdoin kun saimme, kiersimme tyttöjen kanssa ympäri Kokkolaa hakien
eurolavoja ja konsan lavoja. Siihen asti rakensimme lamppua rautalangasta ja
videonauhasta (sitä ei lopulta käytetty GoPro-kameroiden sijoittelun vuoksi) ja
purimme videokasetteja.
Lavan rakennuksen jälkeen aloimme sijoitella trussinosia,
sermejä ja kameroita paikoilleen.
Kalustomme:
Neljä P2-kameraa, joista kolme pumppukärryjalustoilla ja
yksi Jibbillä
Kaksi GoPro kameraa
Kolme langatonta mikrofonia (juontaja ja kaksi
haastateltavaa)
Trussin valokalusto
Aluksi testasimme eri rooleja. Itse testasin
kuvamiksausta ja kameran käyttöä. Tulin aluksi siihen tulokseen, että halusisin
olla kamerassa, tai tarkkaamossa jos kamerat olisivat jo varatut.
Kamerat menivät, joten totesin, että voisin itse asiassa
olla kuvaussihteerinä. Sitenhän p Ja kun kukaan kameramiehistä ei halunnut ottaa vastuuta
kuvasuunnittelusta, ja ilmoittauduin itse tekemään sen. Se mitä en ensin arvannut
oli, että juuri nämä tehtävät johtivatkin siihen, mitä kaikista eniten
haluankin tehdä: ohjata.
Kuvaussihteerinä pääsen olemaan lähimpänä ohjaajaa ja
samalla ohjaajan oikeana kätenä, ja kuvasuunnittelijana saan olla vastuussa
kameramiesten työstä ja samalla saan päättää hyvin pitkälti miltä tuotannon
ulkoasu kuvallisesti näyttää.
Roolit jakautuivat seuraavasti:
Juontaja: Riku Polvi
Vieraat: Henna Polvi, Joel Lindh
Ohjaaja: Juha Kiviharju
Kuvaussihteeri: Vilma Pellonpää
Tunnusmusiikki: Juha Koiste
Graafinen ulkoasu: Lea Äyhynmäki, Patric Harald
Studion lavastus: Lea Äyhynmäki, Susanna Wacklin, Vilma
Pellonpää
Studio-ohjaaja: Samuli Kuusisto
Valotarkkailija: Jere Laurila
Valoassistentti: Panu Ahonen, Riku Polvi
Kuvasuunnittelu: Vilma Pellonpää
Kamerat: Susanna Wacklin, Lea Äyhynmäki, Juuso
Savolainen, Patric Harald
Erikoiskamerat: Samuli Kuusisto
Kuvatarkkailija: Juha Koiste
Kuvamiksaaja: Andreas Lönnqvist
Äänitarkkailija: Olli Tainio
Äänisuunnittelija: Juuso Savolainen
Ääniassistentti: Samuli Kuusisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti