Koulusta ja opiskelustani media-alalla
Otsikko kertookin. Pääsin vihdoin toteuttamaan unelmaani. Lähdin tähän kouluun alalle haluten, ja haastattelussani sanoin haluavani elokuvaohjaajaksi. Asiakastuotanto numero neljä päätyikin olemaan minun ensimmäinen virallinen ohjaukseni.
Movie Night
Kyseessä oli ruotsinkielisen ala-asteen toteuttama musiikkishow,
laulua ja tanssia, koko koulu osallistui projektiin. Toteutimme musiikkishow'sta monikamerataltion.
Maanantaina kävimme seuraamassa harjoituksia hetken,
jotta näimme mistä on kyse. Ihmettelimme hetken siitä, miten järjestäisimme
sähkön kiukaallemme, koska valokalusto oli vienyt kaiken liikenevän
voimavirran. Se oli kummaa, koska valokalusto oli pienempi kuin
Talviharmonikassa. Saimme kuitenkin sähkön, koska teknikkomme laski erään
pistokkeen kyllä riittävän. Ruuan jälkeen palasimme takaisin Snellmansalille ja
rakensimme tarkkaamon. Rakennukseen on tullut jo hyvin vauhtia, kun alamme
kaikki pikkuhiljaa oppia mikä johto kuuluu mihinkin ja miksi. Tarkkaamon
rakennus sujuu jo pitkälti ilman opettajaakin. Taas tuli vain muistutusta että
kaiken on oltava paikoillaan, pistokkeissaan kiinni ja käynnissä ennen kiukaan
käynnistystä, koska muuten näytöt vähintään sekoilevat.
Ongelmaa ilmeni heti. Käynnistimme laitteiston ja
huomasimme että kamera 4 oli pimeä ja kameran 3 kuva räppi todella pahasti.
Vikaa ei tiedetty, mutta päätettiin palata asiaan myöhemmin. Mikseri ei
myöskään tykännyt löytää ohjaajan TV-monitoria, mutta se ongelma ratkesi
nopeasti. Sammutimme monitorit, jätimme järjestelmän käyntiin ja lähdimme
kotiin. Palaisimme kamera-asiaan seuraavana aamuna.
Ilmeni myös meistä riippumattomia ongelmia äänen kanssa.
Me emme tehneet tapahtuman ääniä, vaan eräs yritys teki, ei Ambient Audio tällä
kertaa. Mikit eivät tahtoneet toimia ja rätinää kävi milloin mistäkin, ja
äänimiehemme selittivät ongelmien johtuvan siitä, ettei ääntä ollut panoroitu
ollenkaan. Kaikki ääni tuli keskeltä, jolloin mikit piti vääntää täysille,
jotta jotain kuuluisi. Ongelmalle ei tällä aikavälillä ilmeisesti ollut juuri
mitään tehtävissä.
Tiistaina menimme heti aamulla Snellmansalille, pistimme
monitorit käyntiin ja aloimme tutkia kameroiden vikaa. Porukka oli lähinnä
salin puolella ja olin opettajamme kanssa kaksin tarkkaamossa, ja hän sitten
kysyi, että haluanko minä ohjata. Vastasin hyvin epämääräisesti ”kyllä”, koska
niin paljon kuin sitä halusinkin, en ollut varma kykenisinkö siihen, osaisinko
sitä. Mutta sitten ajattelin, että nyt on kyseessä vain harjoitustaltio purkua
varten. Olin myös kovasti otettu tilaisuudesta, joka minulle oli annettu.
Ohjasin. Seuraavia ongelmia: kameratarjonta oli hyvin
vähäistä ja kuvat usein samanlaisia, seuraavan kohteen ja leikkauksen valinta
kesti kauan. Saatoin unohtua huomattavan pitkäksi aikaa bändikuviin, joita
kannattaisi käyttää vain lyhyinä pätkinä, koska niissä tapahtuu verrattain vähän.
Kolmoskamera ei tahtonut pysyä liikkuvan kohteen perässä millään.
Suurin ongelma oli kuitenkin kuvamiksaajan asenne. Hän ei
usein jaksanut odottaa käskyä, vaan leikkasi seuraavaan kuvaan, kun se hänen
itsensä mielestä sopi. Sanoin siitä kerran, sanoin ”älä edistä” mutta hän
vastasi vain puolustautumalla. Minä harjoittelin vasta, eikä itsetuntoa
ainakaan lisää kuvamiksaajan keuliminen. Käsittääkseni tuotannoissa toimitaan
ohjaajan vedolla, ja jos kuvamiksaaja haluaa tehdä päätöksiä, hän alkaa sitten
ohjaajaksi itse. Toisten tontille ei astuta luvatta.
Koululla kävimme taltion läpi, ja kävimme ”mitä parannan
huomiseksi”-keskustelun. Sanoin omalla vuorollani vielä uudestaan
kuvamiksaajalle tästä ongelmasta, muttei hän vieläkään ottanut asiaa kuuleviin
korviinsa. Saimme kuitenkin tämän auktoriteettiongelmakysymyksen selvitettyä.
Sanoin myös, etten tiedä mitä teen huomenna, näin osana parannusehdotuksia.
Hetkeä myöhemmin olin Kiviharjun kanssa heidän työhuoneessaan ja hän sanoi,
että hänen puolestaan saan ohjata koko tuotannon.
Loppupäivän käytimme tyttöjen kanssa neukkarissa taltion
katsomiseen ja purkuun. Puoli kuudelta lopetimme.
Keskiviikkona teimme vielä toisen harjoitustaltion.
Aamulla myös teknikkomme tuli katsomaan järjestelmän ongelmia. Kolmosen Base
Stationissa saattaa olla vikaa, switcherissä saattaa olla vikaa, kuituja
pitäisi putsata, kolmoskamera oli kytketty väärin ja kamera on saattanut ottaa
siitä damagea…
Emme ehtineet korjata vikaa, teimme vain nopean
ohituksen, jotta saimme taltion käyntiin. Lisäksi asensimme GoProt bändiin.
Taltion jälkeen koululla kävimme materiaalia läpi ja
keskustelimme kolmos ja neloskameran ongelmista. Ne saatiin näkyviin vain niin
että tehtiin jokin ohitus kiukaan päässä, ja tästä aiheutui tally-valojen
toimimattomuus. Puhuimme siitä, pitäisikö meidän yrittää kytkeä tämä
tally-valon etäoperointilaite järjestelmäämme.
Kerroin opettajallemme huolestani sitä kohtaan, että mitä
jos muut luokallamme eivät luota minuun ohjaajana. Tätä toki ihmettelisin
paljon tässä vaiheessa, koska olen käytännössä tehnyt kaikki vastuullisimmat
tehtävät tähänkin asti ja kaikki päätökset kameranpaikkojen,
korttitallennusten, leikkaamisten, lavastusten jne. suhteen menevät aina minun
kauttani. Kiviharju sanoi vain että ”kyl mä luulen että ne luottaa”. Sanoin
sitten hänelle, että kyllä minä aion tämän ohjata. Olin nyt harjoitellut
kahdesti ja tämä keskiviikon taltio meni jo huomattavasti paremmin kuin
edellinen.
Loppupäivän vietimme tyttöjen kanssa neukkarissa
katsomassa taltiota, kehittämässä itseämme ja oppimassa virheistämme. Totesin,
että leikkaan edelleen liian hitaasti, ja meillä oli komentokieliongelmia yhden
kameramiehen sekä kuvamiksaajan kanssa. Toki kuvamiksaaja ei tänään enää
keulinut ja se oli jo suuri parannus.
Sain todella hyvää, käyttökelpoista palautetta työstäni.
Panorointiin leikatessa kannattaa tehdä se jommalla
kummalla seuraavista tavoista tai se todennäköisesti näyttää klaffarilta: joko
”kakkonen varoo, lähde liikkeelle, kakkoseen ristiin nyt!” tai ”kakkonen varoo,
kakkoseen nyt, kakkonen liikkeelle!”
Pitää päättää nopeammin, mihin seuraavaksi leikataan, tai
laittaa edes alustava päätös preview-ruutuun huomattavasti aikaisemmin
kuvatarkkailijaa varten. En ottanut huomioon sitä, ettei kuvatarkkailija näe
ohjaajan monitoria vaan vain preview- ja programm-kuvat. Tajusin itsekin
tekeväni usein niin, että vasta viime hetkellä sanoin mikä seuraavaksi
leikattaisiin. Asioita, jotka tajuaa kunnolla vasta, kun joku muu sanoo ne.
Nelosen tally-valon toimimattomuus sai minut
ylivarovaiseksi ja sanoin usein läpi neloskameran ajon että ”nelonen, olet
lähetyksessä!” ja tämä hämmensi kameramiestä, joten muutimme komentokielen
siten, että ilmoitetaan milloin neloseen leikataan, hitaissa risteissä
huomautetaan kun ollaan vielä nelosessa, ja loppuun sanotaan että ”nelonen
vapaa”. Ongelma ratkaistu.
Torstaina vielä yksi harjoitustaltio, jonka ensimmäinen
puoli tuntui menevän todella hyvin. Jälkimmäisellä puolella minusta tuntui,
ettei minulla ole yhtään rytmitajua, ja taltion loppuun kysyin varmistukseksi
opettajaltamme, että ”tuleeko tästä yhtään mitään”. Hän vastasi vain
positiivisesti ja uskoin selviäväni illastakin hengissä.
Välissä kävimme koululla syömässä ja hoitamassa pari
vanhaa hommaa loppuun, ja sitten opettajamme kanssa päätin, käytetäänkö
valottomassa tanssinumerossa gaineja vai eikö. Päätimme olla käyttämättä, se
näytti paremmalta niin.
Illalla oli kiire. Tulimme tuntia ennen paikalle ja
kytkimme GoProt toimimaan. Lavalle asetettu GoPro kuitenkin laitettiin väärille
asetuksille, se kuvasi timelapsen sijaan videota ensimmäisen puoliajan. Ja
bändikuvamme katosi, kun laitoimme tallennuksen kamerassa käyntiin. Se johtunee
vääränlaisista ”HDMI to SDI” -boxeistamme. Mutta esitys alkoi ja laitoimme
taltion käyntiin.
Jo ensimmäisestä biisistä lähtien tuntui, että hyvin
menee, ja samalla menolla jatkettiin loppuun asti. Ei ongelmia, lopussa vähän
epätietoisuutta tapahtumista, mutta ei se työtä haitannut.
Pidimme intercomit vielä auki, kun kiitimme työryhmää ja
annoimme itsellemme ja koko ryhmälle aplodit, ja sitte aloimme purkaa settiä.
Minulla oli hyvä fiilis koko päivästä ja tuntui, että suoriuduin hyvin. En
halunnut mokata asiakastuotantoa, ja niin ei käynyt.
Koululle loppubriiffiin. Käytiin läpi yleisiä fiiliksiä,
kameramiehetkin olivat tyytyväisiä ja sanoivat että kuulosti ainakin menevän
hyvin, ja kaikki kannustivat minuakin tosi paljon.
Ja sitten kaikkien ja varsinkin minun yllätyksekseni
opettajamme ilmoitti, että tämä oli tässä koulussa ensimmäinen iso
asiakastuotanto, jonka opiskelija on kokonaan ohjannut! Olin arvellut, ettei
tällaista tilaisuutta ehkä ihan jokaiselle anneta, mutta että vain minulle on
annettu tällainen mahdollisuus, en oikein jaksa käsittää sitä. Olen ylpeä
siitä, että olen hoitanut työni tässä koulussa niin hyvin, että olen ansainnut
ainakin yhden opettajan luottamuksen siinä määrin, että hän uskaltaa antaa
oikean asiakastuotannon ohjattavakseni. Olen äärimmäisen kiitollinen tästä
vielä varmasti vuosien päästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti