Koulusta ja opiskelustani media-alalla
Jälleen kerron kouluprojekteistamme. Tästä projektista tulikin minulle ihan oma lapsi, kuten tätä merkintää seuraavasta asiakastuotannosta tuli~
Olli Outolintu -musikaali.
Konservatorion suuri musikaaliprojekti, jossa oli mukana
kaksi kuoroa, näyttelijöitä, ballerinoja ja muusikoita.
Omat roolini tuotannossa: kuvasuunnittelija, kuvaaja, seurantavalon operoija, kuvaussihteeri/apulaisohjaaja. Ja pari päivää ennen
taltiota minulle ilmoitettiin, että saan myös ohjaajan krediitin tästä
tuotannosta.
5.3 liityin tähän tuotantoon mukaan seurantavalon
operoijana. Sitä kautta sain myös työharjoittelupaikan Ambient Audio Oy:ltä, joten
ei tosiaankaan huonompi keikka. Seurantavaloa käytettiin vain kaksi kertaa,
alussa otin päähenkilön sisään lavalle ja neljännen laulun läpi seurasin
pähkinänakkelia. Lamppu ei ollut oikeaoppinen seurantaspotti ja käytön tarkkuus
vaati harjoittelua, mutta siksi meninkin projektiin mukaan jo maaliskuun
alusta.
Sain kehuja työnantajiltani. Tiedotustilaisuudessa istuin
vain seuraamassa, kunnes työnantajani Paananen päättikin että heitetään kapellimestarille
spotti. Hänen ei tarvinnut kuin sormiaan napsauttaa, kun hyppäsin jo paikalleni
kiinni lamppuun.
Alkuun minulla oli huono omatunto siitä, miten vähän
tekisin kouluni puolesta itse taltion aikaan. Meitä oli peloteltu näytöillä ja sanottu että
pitäisi ottaa mahdollisimman paljon vastuullisia tehtäviä tuotannoissa. Tähän
asti minulla on vastuullisia tehtäviä ollutkin, ja siksi mietin, että voin
ottaa huomattavasti alhaisemman tärkeystason tehtävän tähän tuotantoon. Silti
se vaivasi.
Sitten tulikin aika jakaa koulussa roolit. Kameramiehet
löytyi helposti, mutta sitten äänitiimiin meni kolme poikaa vaikka korkeintaan
yksi olisi tarvittu. Porukkaa puuttui, ja kuvamiksaajan ja kuvatarkkailijan
valinta tuntui hankalalta. Ja kukaan ei ryhtynyt kuvaussihteeriksi, vaikka jo
viikon tuotantoa seuranneena tiesin että kuvaussihteeri olisi tähän tuotantoon
välttämätön. Hetken punnitsin vaihtoehtojani, ja totesin sitten että voisin
itse ryhtyä kuvaussihteeriksi. Eihän minua tarvittu spottivaloon kuin ihan
alussa ja sitten vartin päästä uudestaan, ja sitten homma olisi osaltani ohi.
Totesin siis, että voisin varmasti juosta tarkkaamoon siinä välissä. En ollut
varma mitä Paananen pitäisi tästä ideasta, että juoksen väliä, mutta sitten
totesin itsekin mielessäni, ettei porukkamme pärjäisi ilman minua. Paananen
ymmärsi ja antoi minun harjoitella matkan tekoa näytöksien aikana.
Hetkeä myöhemmin tultiin sanomaan, että tarvittaisiin
vielä apulaisohjaaja. Nostin tottakai molemmat käteni pystyyn koska se on
mieluisin tehtäväni. Ensin minulle sanottiin että ei kuvaussihteerin ja
apulaisohjaajan hommaa oikein voi tehdä yhtä aikaa, mutta sanoin jo tehneeni
niin Concert Timessa. Sitten minulta kysyttiin tuntuuko työmäärä liian
massiviselta. Pudistin päätäni. Ei tietenkään, minähän haluan tehdä tämän
kaiken.
No, enää ei ollut huono omatunto siitä että tekisin niin
vähän taltion aikaan. Tein itse asiassa kolmea roolia lähes yhtä aikaa koko
tuotannon läpi.
Käytin kaiken liikenevän energiani Outolinnun
esituotantoon. Istuin kolme päivää AV-teatterissa, teimme Lean kanssa purkua ja
ajolistaa, loputkin kameramiehet olivat paikalla aina silloin tällöin, mutta
pitkälti kahdestaan toimimme Lean kanssa. Minä sanelin ja Lea kirjoitti. Pidin
Kiviharjun kanssa pitkän palaverin alkuviikosta (perjantaina 20.3 oli määrä
kuvata varsinainen taltio), istuimme pari tuntia AV-teatterissa ja kävimme läpi
purkutaltiota jonka olimme Suskin kanssa käyneet kuvaamassa edellisenä
keskiviikkona, ja kerroin Kiviharjulle ideoitani ja ajatuksiani ja yritin
prepata häntä mahdollisimman valmiiksi niihin hetkiin, jolloin en itse olisi
paikalla tarkkaamossa.
Tekemämme ajolista oli yksityiskohtainen, mutta
lihavoimme sieltä tärkeimpiä kohtia selkeyttämiseksi. Minulla oli todella
tarkat suunnitelmat tuotannosta ja tiesin sen johtavan tilanteen käsiin
leviämiseen, mutta halusin yrittää saada visioni mahdollisimman hyvin esille.
Olin nyt nähnyt musikaalin reilu kymmenen kertaa yhteensä ja osasin sen ulkoa.
Pelkäsin ainoastaan, että unohtaisin lukea ajolistaani muille ääneen, koska
itse muistin ulkoa mitä tapahtuisi.
Tiistaina sitten kun olimme pakkaamassa autoa, törmäsin
koulun käytävällä Kiviharjuun ja selvisi vihdoin, että hän tosiaankin ohjaa
tämän tuotannon (meillä oli ollut epäselvyyttä siitä, kuka opettajistamme ohjaa). Mutta hän sanoi, että hän tekee monikameraohjauksen siellä
paikan päällä koska se tilanne on niin hektinen, mutta, hän antaa minulle
ohjaajan krediitin tästä. Saisin täyden taiteellisen vastuun ja saisin leikata
DVD:lle menevän version. Olin niin hämilläni, etten osannut kunnolla edes
kiittää. Mietin vain, että pakko minun on ollut tehdä hommani oikein täällä
koulussa, koska minuun luotetaan näin paljon.
Rakensimme tarkkaamomme ritilälattialle lavan takaosan
tai toisin sanoen takahuoneen ylle. Siellä oli ahdasta, ja jostain syystä
siellä oli neljä tai viisi tyyppiä vain toimittamassa tyhjää, vaikka kaikki
olivat tietoisia tilanteestani jossa minun pitää juosta edes takaisin
tarkkaamon ja salin takaosan väliä.
Kun kamerat oli pystytetty, kävin kameramiesten
preppausta läpi. Annoin Lealle studio-ohjaajan intercomin parin kymmenen metrin
XLR-piuhalla ja pistin hänet liikkumaan ympäri lavaa, jotta voisin testata,
kuinka kameramiehet seuraisivat liikkuvaa kohdetta. Sellainen kun ei ennen ole
tullut tarpeeseen, kohteemme ovat olleet verrattain paikallaan.
Kun kaikki oli paikallaan ja testattu toimivaksi,
lähdimme kotiin.




Kuvat ©Patric Harald ja Susanna Wacklin






Kuvat ©Patric Harald ja Susanna Wacklin
Torstai 19.3, kenraaliharjoituksemme. Pääsin käytännössä
kokeilemaan edestakaisin juoksemistani. Portailla oli viuluja ja tavaraa ja
ihmisiä ja lapsia parveili tarkkaamomme ”ovella” uteliaina seuraamassa ja
ylimääräiset ihmiset hankaloittivat kulkuani. Mutta kaikki kyllä lakosivat tieltäni
kun saavuin paikalle. Aamulla olimme testanneet intercomeja ja olimme
vaihtaneet Kiviharjun kanssa intercomimme päikseen, koska ohjaajan mikki on
niin paljon kovemmalla kuin mikään muu, ja Kiviharjun ääni huomattavasti omaani
kantavampi.
Seuraavia ongelmia: olin juoksun jälkee aina hengästynyt
enkä hetkeen pystynyt tekemään mitään vaan tasasin vain hengitystäni, pääni oli
juoksun jälkeen ihan tyhjä enkä meinannut saada hommistani kunnolla otetta, osa
kameramiehistä ei oikein kuunnellut käskyjä kunnolla.
Koululla katsoimme taltion läpi Kiviharjun kanssa. Se
näytti paljon paremmalta kuin miltä taltion aikana tuntui ja uskoin siksi myös
varsinaisen taltion menevän hyvin.
Perjantai 20.3 saapui ja varsinaisen taltion päivä.
Kaikki meni hyvin, kamerat toimivat edellisten päivien herjauksista huolimatta.
Viitosen kuva pätki eikä meinannut tulla läpi aluksi, mutta ongelma korjaantui,
SDI-johto ei vaan meinannut pysyä kiinni. Täkyt saatiin kiinni, tulosta en
vielä ole nähnyt, mutta palaan aiheeseen leikkauspöydän äärestä :)
Kolmas asiakastuotanto purkissa ja sain itselleni hyvää
mainetta ja meriittiä tästä. Luulisi näytöissäkin näyttävän hyvältä, kun sain
tästä ohjaajan krediitit. Opettajamme sanoi, että minä olen ehdottomasti paras
vaihtoehto tämän tuotannon ohjaajaksi. Olen äärimmäisen kiitollinen tästä
mahdollisuudesta ja luottamuksesta tekemääni työtä kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti